Συμμετοχή στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών για το δικαίωμα των παιδιών στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.

Posted by: Stelios Papapetrou
Category: Νέα/Ανακοινώσεις

Ο Οργανισμός Νεολαίας Κύπρου στις 11 Απριλίου 2022, συμμετείχε σε συνεδρία της Κοινοβουλευτική Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, όπου και κατέθεσε στις θέσεις, απόψεις και εισηγήσεις του για το δικαίωμα των παιδιών στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση.

Αναφέρθηκε αρχικά στο όραμα του το οποίο βασίζεται στις αρχές και τις αξίες της δημοκρατίας, της ελευθερίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Με βάσει αυτών των αρχών και αξιών αλλά και βάσει των Διεθνών Συνθηκών, Συμφωνιών και Συμβάσεων τις οποίες έχει επικυρώσει και η Κύπρος, (Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, Σύμβαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Προστασία των παιδιών ενάντια στη Σεξουαλική Κακοποίηση και Σεξουαλική Εκμετάλλευση) καθώς και στις Ευρωπαϊκές Κατευθυντήριες Γραμμές της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας (ΠΟΥ) για την σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, θέση του ΟΝΕΚ είναι ότι η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί πλέον αναγκαιότητα και  αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε παιδιού. Τα παιδιά μέσω της σωστής, εμπεριστατωμένης και υπεύθυνης διαπαιδαγώγησης θα πρέπει να λαμβάνουν τέτοιες γνώσεις και δεξιότητες που θα τα καθιστούν ικανά στη διαχείριση της μετέπειτα σεξουαλικής τους ζωής και υγείας.

Παρόλο το ότι υπάρχει καθολική παραδοχή για την αναγκαιότητα (τουλάχιστον απόλους τους αρμόδιους φορείς), η καθιέρωση της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης των παιδιών φαίνεται ότι είναι ένα δύσκολο και περίπλοκο εγχείρημα αφού εξακολουθεί έστω και μερικώς να αντιμετωπίζεται ως ένα θέμα ταμπού.

Παρόλα αυτά ο ΟΝΕΚ εξακολουθεί να πιστεύει ότι θα πρέπει να προσεγγίσουμε το θέμα ως μια αναγκαιότητα και ως αναφαίρετο δικαίωμα των παιδιών όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω και μέσω ενός ολιστικού προγράμματος στο οποίο πέραν του εκπαιδευτικού συστήματος ( το οποίο φαίνεται ότι αναλαμβάνει τον μεγαλύτερο όγκο δουλειάς) να εμπλέκονται σε μεγαλύτερο βαθμό και άλλοι αρμόδιοι φορείς, με παρεμβάσεις που θα απευθύνονται κυρίως προς το ευρύ κοινό, ενισχύοντας και υποβοηθώντας το ρόλο του εκπαιδευτικού συστήματος.

Συγκεκριμένα ο ΟΝΕΚ προτείνει όπως:

  • Τα εκπαιδευτικά προγράμματα που ήδη υπάρχουν και εφαρμόζονται να ενδυναμωθούν με τη συμμετοχή ειδικών
  • Η εκπαίδευση θα πρέπει να ξεκινά από την παιδική ηλικία και να συνεχίζει στην εφηβική και νεανική ηλικία και να είναι προσαρμοσμένη σε όλες τις ηλικιακές ανάγκες των παιδιών.
  • Οι άλλοι αρμόδιοι φορείς να πραγματοποιούν παρεμβάσεις προς το ευρύ κοινό που θα στοχεύουν στην ενημέρωση του γύρω από την σημαντικότητα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης των παιδιών.

Εν συντομία να αναφέρουμε ότι ο ΟΝΕΚ για το συγκεκριμένο θέμα επικεντρώνεται κυρίως:

  • Στην πραγματοποίηση εργαστηρίων προς γονείς μέσω των Ψυχοκοινωνικών του Προγραμμάτων. Τα θέματα που προσεγγίζονται αφορούν κυρίως στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που μπορούν να αποκτήσουν οι γονείς ως προς τον τρόπο επικοινωνίας του θέματος με τα παιδιά τους.
  • Επίσης πραγματοποιεί, εργαστήρια σε παιδιά με σκοπό την ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων όπως για παράδειγμα τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να αντιστέκονται σε πιέσεις συνομηλίκων, στο πως να αναπτύξουν το δικαίωμα της άρνησης σε θέματα που δεν επιθυμούν να εμπλακούν ή που τους κάνουν να νοιώθουν άβολα και άλλα συναφή θέματα.
  • Να σημειώσουμε ότι ο ΟΝΕΚ αυτό το διάστημα βρίσκεται σε μια αναδιαμόρφωση των Ψυχοκοινωνικών του Προγραμμάτων και στο πλαίσιο αυτό θα γίνει προσπάθεια να ενταχθούν πιο στοχευμένα προγράμματα και δράσεις που θα αφορούν στην σεξουαλική διαπαιδαγώγηση των παιδιών.
  • Μέσω του χρηματοδοτικού του Προγράμματος «Πρωτοβουλίες Νέων», στηρίζει οικονομικά δραστηριότητες που πραγματοποιούνται από άλλα οργανωμένα σύνολα και αφορούν στο θέμα της Σεξουαλικής και Αναπαραγωγικής Υγείας των νέων.
  • Να σημειώσουμε επίσης ότι στη σύνοδο που πραγματοποίησε ο ΟΝΕΚ την περασμένη Παρασκευή και στην οποία συμμετείχε μεγάλος αριθμός μαθητών, πραγματοποιήθηκαν σειρά εργαστηρίων με διάφορες θεματικές. Χωρίς ακόμη να έχει γίνει η οποιαδήποτε επεξεργασία των πορισμάτων απλά να αναφέρουμε ότι στο εργαστήριο που αφορούσε στα Κοινωνικά Στερεότυπα τέθηκε από τους ίδιους τους μαθητές το θέμα της Σεξουαλικής ζωής και ότι είναι ένα θέμα που εξακολουθεί να είναι ταμπού. Στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση δεν έγινε καμία αναφορά.

Ολοκληρώνοντας τονίζουμε την επιθυμία του ΟΝΕΚ για μεγαλύτερη αξιοποίηση των ήδη υφιστάμενων προγραμμάτων του αλλά και την μεγαλύτερη εμπλοκή του στην πραγματοποίηση νέων δράσεων σε συνεργασία με άλλους αρμόδιους φορείς.