Η ευθύνη για τη δημιουργία ενός υγειές σχολικού περιβάλλοντος που προωθεί μηδενική ανοχή στο φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού, προστατεύει τα θύματα, ενδυναμώνει τους παρατηρητές, και χειρίζεται αποτελεσματικά τυχών επεισόδια ανήκει στο σχολείο. Σε αυτήν όμως την προσπάθεια όλοι μπορούν να συμβάλλουν.
Δεν είναι καθόλου εύκολο να αποφασίσει ένας μαθητής ποιος μπορεί να είναι ο σοφότερος τρόπος αντίδρασης σε περίπτωση που γίνει παρατηρητής/θεατής κάποιου επεισοδίου εκφοβισμού. Οι παρατηρητές παραμένουν συχνά αμέτοχοι σε περιστατικά εκφοβισμού για διάφορους λόγους ακόμα και όταν συμπονούν το θύμα και θέλουν να βοηθήσουν. Για αυτό, σύμφωνα και με βέλτιστες επιστημονικές πρακτικές, οι μαθητές χρειάζονται κατάλληλη ψυχοεκπαίδευση και ενδυνάμωση εκ των προτέρων ώστε σε περίπτωση που παρατηρήσουν φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού να έχουν την ετοιμότητα να αντιδράσουν με σοφές αντιδράσεις και αποφάσεις όπως:
1. ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ ΟΤΙ ΚΑΘΕ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ ΜΑΣ ΑΦΟΡΑ ΟΛΟΥΣ. Πάρτε θέση και στάση ενάντια στον εκφοβισμό! Μπείτε στη θέση του θύματος και σκεφτείτε πως θα θέλατε να αντιδράσουν οι άλλοι σε περίπτωση που ήσασταν στη θέση του.
2. Η ΣΙΩΠΗ ΚΑΙ Η ΑΠΑΘΕΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΒΟΗΘΗΤΙΚΕΣ ΛΥΣΕΙΣ. Η σιωπή του παρατηρητή/θεατή μπορεί να παρερμηνευθεί ως αποδοχή του εκφοβιστικού επεισοδίου και κατ’ επέκταση ως σιωπηλή στήριξη του θύτη, αφήνοντας το θύμα χωρίς υπεράσπιση.
3. ΔΩΣΤΕ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΣΑΣ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΣΚΕΦΤΕΙ, ΝΑ ΚΡΙΝΕΙ, ΚΑΙ ΝΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΕΙ ΜΕ ΣΟΦΙΑ ΠΩΣ ΝΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΤΕ. Αναγνωρίστε ότι κάθε επεισόδιο είναι μοναδικό και ίσως απαιτεί διαφοροποιημένη αντίδραση αναλόγως της κατάστασης και διάφορων άλλων παραγόντων που αφορούν τους εμπλεκόμενους (π.χ. ηλικίες, φύλο, σωματική διάπλαση κλπ).
4. Σκεφτείτε κατά πόσο είστε σε θέση να εφαρμόσετε κάποιες από τις πιο κάτω πιθανές επιλογές που φαίνεται να είναι υποστηρικτικές προς το θύμα και λειτουργούν για μείωση πιθανής επανάληψης περιστατικών εκφοβισμού στο μέλλον:
- Να παρέμβω με κάποιο τρόπο για να διακοπεί ο εκφοβισμός,
- Να κινητοποιήσω και άλλους θεατές να παρέμβουν και να συμπαρασταθούν στο θύμα,
- Να προσεγγίσω και συμπαρασταθώ στο θύμα,
- Nα κάνω κάποιο αντιπερισπασμό για να διαφύγει το θύμα,
- Να αποδοκιμάσω ή να κατακρίνω άλλους μαθητές που αγνοούν ή γελούν με την κατάσταση,
- Να τρέξω να ζητήσω βοήθεια/καθοδήγηση από ενήλικες,
- Nα αποδοκιμάσω ή να κατακρίνω τη συμπεριφορά του θύτη και να προτρέψω να σταματήσει,
- Να μιλήσω ιδιωτικά με το θύμα αργότερα για να εκφράσω συμπαράσταση και να παρέχω πρακτική και ηθική υποστήριξη ώστε να μιλήσει σε κάποιον ενήλικα,
- Να μιλήσω αργότερα με κάποιον ενήλικα για καθοδήγηση. ΔΕΝ είναι «κάρφωμα». Είναι θέση ενάντια στον εκφοβισμό,
- Nα μιλήσω ιδιωτικά με το θύτη αργότερα για να εκφράσω τη δυσαρέσκεια μου και ίσως να τον ενθαρρύνω να ζητήσει ο ίδιος βοήθεια για την εκφοβιστική συμπεριφορά
(Espalage, et al., 2012; Forsberg, et al., 2018; Nixon & Davis, 2010; Thornberg et al., 2012; Larsen, 2014; Αποστολοπούλου, 2019)